støping - blande selv, hvor mye
jon-gunnnar
2007-07-24 13:52:21 UTC
er igang med et lite mureprosjekt (vedfyrt pizzaovn/utepeis) - og har behov
for å støpe en platting.

180 x 180 x 5-7 cm, det blir 160-200 liter. Hvor realistisk er det å blande
slikt i bøtte med drill, ferdigmørtel? Er jo litt pes med betongbil for så
lite, eller å leie blandemaskin?
jon-gunnnar pettersen
Jens Kr. Kirkebø
2007-07-24 15:33:16 UTC
On Tue, 24 Jul 2007 15:52:22 +0200, "jon-gunnnar"
Post by jon-gunnnar
[...]
Det vil koste en formue å leie bil for så lite. Betong tilsvarende 4-5
blandemaskiner er også endel å blande for hånd men det går vel. Det
beste er å få lånt en maskin, står da mange slike innerst i garasjene
rundt omkring ?

Uansett blir det nok vesentlig billigere å _kjøpe_ en maskin enn å
bestille pr. bil. Vær også obs på at sement+pukk+sand koster en
brøkdel av ferdigmørtel. Spiller kanskje ikke største rollen for 0.2
kubikk men...

5cm høres forøvrig lite ut, jeg har lagt meg på 10cm her hjemme. Ville
ikke gått under 7 ihvertfall.
MorteN
2007-07-24 16:36:51 UTC
Husk at kostnaden når du kjøper blander kun for dette prosjektet er
innkjøpspris minus salgspris (hvis du selger den på finn.no etterpå). Slike
blandere er ganske likvide og skulle ikke være noe problem å bli kvitt for
en grei pris. Du kan selge den til meg for eksempel.
MorteN
Bjørn Larsen
2007-07-24 18:44:18 UTC
Post by jon-gunnnar
[...]
Da jeg for noen år siden fikk støpt badegulv (2 stk a 5 kvm x7 cm)
Hadde murene med ferdig blandet betong fra betongfabrikken liggende på en
tilhenger som var foret med plast.
Hør hvo lite du kan bestille.
Bjørn
Per W.
[...]