Hvordan feste taklampe i rabitzhimling
Johan Almqvist
2007-07-03 10:13:10 UTC
Hei

Jeg vil gjerne sette opp en taklampe i et tak med rabitzhimling. Det
ligger skjult elektrisk anlegg i taket som er nytrukket av elektriker.

Problemet er at der ikke er noen krok å henge lampa i, og selv med de
lengste lampekrokene jeg får kjøpt i butikk (120mm) får jeg ikke feste
i taket - det bare smuldrer ned.

Hvordan kan jeg få feste for en krok her? Frykter at den vil bli
skrudd inn i gulvet i etasjen over...

Kan jeg eventuelt bruke en skrue som er beregnet til gipsplate? Eller
skape meg et feste med husfiks?

Eller kan noen gi meg et tips på hvor jeg kan kjøpe kroker som er
lengre en 150 mm?

-Johan
m***@hio.no
2007-07-03 12:47:39 UTC
Post by Johan Almqvist
[...]
Litt usikker på hva Rabitz er (slags murpuss, har jeg forstått).
Ihvertfall når det gjelder gipsplater har jeg god erfaring med
gipsplugger, som skrues inn i platen med en stor
gjenge. Inn i disse setter man så en skrue (som selges med pluggen).

Dette forutsetter, så klart, at Rabitzen holder på denne skrupluggen,
og at lampen ikke er overvettes tung.

Hvis Rabitzen holder på den bare sånn noenlunde, vil det kanskje være
en ide å bruke en treplate som man fester til himlingen med flere
slike plugger/skruer, og feste så lampekroken til den?

Vanskelig det der...

Michael