Legge vinyl gulv - Hva med skjøtene?
tobias
2003-07-22 22:30:45 UTC
Heisann,

Skal legge litt vinylgulv på ett rom. Bled anbefalt av malerbutikk og
lime med gulv lim.

Så jeg satte bare i gang. Grovskar først en lengde og påførte lim på
halve lengden med tannsparkel, ventet en stund og rullet belegget på,
gjorde likens med andre halvdel. Dette gikk greit. Problemet oppstod
når jeg fikk en skjøt (belegget er bare 2m bredt). Her lot jeg neste
rast overlappe første, deretter skar jeg en kant langsetter der hvor
belegget nå lå dobbelt og fjernet kapp fra begge sider, jeg tenkte at
da måtte skjøten passe som "hånd-i-hanske", noe det egentlig ikke
gjorde. Skjøten bled ikke bra.

Så, hvordan får man bra skjøter ved legging av vinyl-belegg?? ..og
finnes det noe jeg kan bruke som "fyll" der hvor det har blitt en
liten sprekk i min allerede dårlige skjøt??

mvh
tobias
p***@nvg.org
2003-07-23 10:24:34 UTC
Post by tobias
Så, hvordan får man bra skjøter ved legging av vinyl-belegg?? ..og
finnes det noe jeg kan bruke som "fyll" der hvor det har blitt en
liten sprekk i min allerede dårlige skjøt??
Uten at jeg kan si noe om akkurat hvordan du skal gjøre det nå, så vet jeg
ihvertfall at alle vinylgulv skjøtes med en ca. 3mm stripe av et eller
annet stoff som limes/smeltes med begge vinylbitene som skjøtes. Kan aldri
huske å ha sett lagte vinylgulv som ikke har en sånn stripe-skjøt.

Rart at ikke butikken sa noe om dette når du kjøpte vinylbelegget?

mvh, Paul.
Paul Roberts '88 Mercedes 190 E
***@nvg.org >>- http://paul.nvg.org/biler.html -<<
Bjørn Larsen
2003-07-23 14:16:17 UTC
Post by p***@nvg.org
Post by tobias
[...]
Dette er "sveistråd". Et vinylbånd i tilnærmet samme farg som vinylbelegget.
Først brukes et spsialverktøy til å kutte ut sprekken i riktig bredde. Sø
settes sveisetråden inn i et spesialmunstykke på en varmluftblåse. Her
trengs det øvelse for å få riktig temperatur. For kalt og sveisen går opp,
for varmt og vinylbelegget brenner.
Husker ikke om det er egen kniv på munstykket (noe jeg tror) eller om det er
separat kniv til fjerning av overskytende sveisetråd.
tobias
2003-07-23 22:33:04 UTC
Post by tobias
[...]
Det finnes 'kald sveising' på tube. Det ser nesten ut som lim. Vet ikke om
det vil kunne fylle sprekken, men det fungerer i hvertfall fint å sveise
sammen vinyl med. Har brukt det selv og det er helt greit. På tuben så står
det (hvis jeg ikke husker feil) at skjøter skal lages slik som du har gjort,
legge med overlapp og skjære igjennom begge delene samtidig.
Har funnet ut av det nå. Skjøter skal overlappes og så skjæres i
gjennom begge delene. Etterpå brukes kaldsveis på tupe over skjøtene
får og forsegle, (så ikke vann kann trenge inn).

Jeg hadde for lite overlapp på min første skjøt, dermed bled det ikke
så veldig bra. De andre skjøtene gikk greit.

tobias
Gunnar Orenes
2003-07-24 21:15:41 UTC
Post by tobias
[...]
Det spørs om du mener *vinyl* eller *banevare*.
*Vinyl* er slik som brukes på kjøkken, stuer, etc. Cushion-floor.
Banevare er homogent. Fortrinnsvis 2 mm tykt. Brukes på bad.
Cushion-floor kan *sveises* med en tube.
Da skal skjøtene overskjæres, som du beskirver, men det er en
teknikk med kniven. Sitter du på det stykket som ligger øverst, og skjærer,
må du holde kniven ørlite på skrå utover, ellers blir det glippe.
Forutsatt at du er høyrehendt.
Har du fått en glippe i slikt belegg, er det for sent. Fiasko.
Det er ingenting som kan *fylles i* med et skikkelig resultat.
Selvfølgelig må du bruke en stållinjal.
Snakker du om homogent belegg, skal dette sveises med sveisetråd.
Sprekken kan være 1-2 mm. Helst skal den freses med en dertil egnet fres.
Så sveiser man med et sveiseapparat, og det klarer du ikke uten en del
trening.
GO