Lufting av kloakk
Morten W. Øgle
2005-11-19 14:48:35 UTC
I forbindelse med at jeg skal rehabilitere badet lurte jeg på hvordan det er
med lufting av kloakk.

Er det slik at det kun er avløpet til toalettet som er ventilert over tak,
eller er også dusjen og vasken på badet og kjøkkenet også det?

Stemmer det at i stedet for å ventilere avløpet har man nå begynt å sette en
enveis luftventil på oversiden av dassnedløpet, og på den måten unngår å
ventilere over taket? Det hadde i såfall vært bra fordi jeg skal legge nytt
tak, og da slipper jeg jo en sånn ventil på taket. Ser bedre ut, og er
billigere.

MorteN
Johan
2005-11-19 14:56:41 UTC
Post by Morten W. Øgle
[...]
Du lufter på undresiden av vannlåsene, da løfter du både kloakk og dusj etc.
Post by Morten W. Øgle
[...]
denne løsningen går vi også for, ventiler plasseres på kaldloft

johan
John Hilt
2005-11-20 06:28:45 UTC
On Sat, 19 Nov 2005 15:48:40 +0100 Morten W. Øgle
wrote in news:no.fritid.bolig
Post by Morten W. Øgle
Er det slik at det kun er avløpet til toalettet som er ventilert over tak,
eller er også dusjen og vasken på badet og kjøkkenet også det?
Du lufter fra undersiden av vannlåsen, og dermed lufter ett rør
alt sammen.
Post by Morten W. Øgle
[...]
Du kan montere en såkalt Durgo-ventil på loftet, under visse
forutsetninger. Hver 10. hus eller leilighet må ha lufting over tak,
hvis jeg husker riktig.
-= jh =-
Morten W. Øgle
2005-11-20 11:52:47 UTC
Post by John Hilt
Du kan montere en såkalt Durgo-ventil på loftet, under visse
forutsetninger. Hver 10. hus eller leilighet må ha lufting over tak,
hvis jeg husker riktig.
Kan jeg bare gå igang og montere en slik Durgo-ventil, eller må kommunen ha
kontroll på dette og godkjenne det?
John Hilt
2005-11-20 15:10:23 UTC
On Sun, 20 Nov 2005 12:52:50 +0100 Morten W. Øgle
Post by Morten W. Øgle
Post by John Hilt
[...]
Dersom andre hus i nærheten har lufting over tak er det bare
å gå i gang. Ventilens oppgave er kun å slippe inn luft slik at
vannlåsene i huset ditt ikke blir tømt for vann når du spyler ned
i dassen.
-= jh =-
Kjell Ljøner
2005-11-20 19:55:28 UTC
Post by Morten W. Øgle
[...]
Du kan bruke en durgo ventil, men det er bedre å få lufting over tak.
Vi bruker ikke durgo ventiler hvis vi kan unngå det.

K.Ljøner
Per W.
2005-11-20 20:28:07 UTC
Post by Kjell Ljøner
Post by Morten W. Øgle
[...]
Er det fordi det nesten garantert pleier å henge seg opp eller låse seg
fast? Vet det var store problemer med dette før på slike ventiler.

/Per W.
Morten W. Øgle
2005-11-20 22:42:41 UTC
I hvilke tilfeller kan man ikke ha lufting over tak da?
John Hilt
2005-11-21 07:11:10 UTC
On Sun, 20 Nov 2005 21:28:08 +0100 Per W.
Post by Per W.
Post by Kjell Ljøner
[...]
Jeg monterte en slik ventil der jeg bodde tidligere, og den fungerte
fint. I rekkehuset var det problemer med lekkasje rundt takhatten for
lufting. Lederen av styret i borettslaget hadde da fikset lekkasjen ved
å fjerne takhatten og tette hullet, slik at luftingen gikk ut på loftet.
En smarting og fagmann som visste å spare penger.
-= jh =-
Kjell Ljøner
2005-11-21 21:10:07 UTC
Post by Morten W. Øgle
Post by Kjell Ljøner
Du kan bruke en durgo ventil, men det er bedre å få lufting over tak.
Vi bruker ikke durgo ventiler hvis vi kan unngå det.
I hvilke tilfeller kan man ikke ha lufting over tak da?
En kan ha lufting over tak i alle tilfeller vil jeg tro. Ingen ting er
umulig
bare mer eller mindre vanskelig.

K.Ljøner
Kjell Ljøner
2005-11-21 21:17:15 UTC
Post by Per W.
Post by Kjell Ljøner
Post by Morten W. Øgle
[...]
De kan henge seg opp, å de kan ryke. Å de kan virke i årevis.

Men ingen av byggene jeg har vært på bruker durgo
ventil, ingen rørlegger jeg kjenner bruker det heller, viss det kan unngås.
Viss det ikke er for store vanskeligheter så anbefales lufting over tak.

K.Ljøner
Kjell Ljøner
2005-11-21 21:28:47 UTC
Post by Morten W. Øgle
Post by Kjell Ljøner
Du kan bruke en durgo ventil, men det er bedre å få lufting over tak.
Vi bruker ikke durgo ventiler hvis vi kan unngå det.
K.Ljøner
I hvilke tilfeller kan man ikke ha lufting over tak da?
Tja. ett eksempel, mine forldre satte inn en wc i sin kjeller.
Der var det vanskelig å komme opp med ny lufting.
Så i stedet for å rive opp vegger eller lage kasse for å skjule ett rør i
stuen ble det durgo.

De har jo lufting men det skal ikke være over 10m rørstrekk til lufting, det
var problemet der.

K.Ljøner
Tore Wik
2005-11-23 08:00:45 UTC
Post by Kjell Ljøner
Post by Morten W. Øgle
[...]
Vi har Durgo over toalettet i første etasje, der det i praksis var umulig å
trekke rør gjennom andre. Ventilen står i himlingen over taket (senket fra
3,15 til 2,60) så om noe går galt må jeg sage meg inn gjennom veggen fra
stua. Det er forberedt for det, så det skal gå bra å komme til.
--
mvh
Tore Wik
Per Svein Moland
2005-11-24 22:09:33 UTC
Post by Morten W. Øgle
Post by John Hilt
[...]
Og det funker helt fint hos meg. Ca. 1 år siden jeg innstallerte
Durgo-ventilen på nedløpet.
Var ganske plaget av at vannlåsen i sluken i baderomsgulvet i 2. etg. ble
sugd tom for vann. Det samme gjaldt toalettene i begge etasjene. Det fantes
ikke lufting av avløpet i hele tatt her. En Durgo-ventil ble en enkel og
rimelig løsning.
--
psm
(som jobber med en KJEEEMPE-signatur)